För ett tag sedan åkte jag och min sambo på en mässa för att titta på elbilar…
Håll ut, jag har inte tappat förståndet – jag vill bara göra en viktig poäng.
Vi gick runt på utställningsgolvet i säkert 15 till 20 minuter innan vi erkände för varandra att vi inte hade någon aning om vad vi letade efter.
Ingen av oss visste något om elbilar… Och utan någon referensram för vilka som var “bra” (eller skulle passa för oss), var det enda vi kunde jämföra dem på utseende och pris.
Det är viktiga saker, men knappast det du vill basera ditt beslut på när du ska lägga ut flera hundra tusen kronor.
Tack och lov kunde vi smita iväg innan säljarna hann omringa oss. Vi var helt enkelt inte redo att köpa en elbil den dagen.
På resan hem insåg jag att situationen vi befann oss i troligtvis inte var olik hur många känner när de kontaktar mig för att få en hemsida gjord.
Internet är ingen nyhet direkt men de flesta har aldrig köpt en hemsida tidigare och de vet helt enkelt inte vad de ska leta efter.
Att bläddra i portföljer och byråers webbplatser för att försöka hitta rätt utvecklare är svårt när allt du har att gå på är utseende och pris. Precis som med en elbil, vill du inte basera ditt beslut enbart på dessa saker.
Om du känner dig träffad – då är du på rätt plats.
I den här artikeln kommer vi att berätta om vilka egenskaper som är viktiga för att en webbplats ska lyckas och vad du kan leta efter när du shoppar efter en utvecklare till ditt nästa projekt.
Vi har mycket att gå igenom, så låt oss dyka in!
I ett perfekt scenario kommer din webbplats att tillföra värde till dina besökare och stödja ditt företags mål med att webbplatsen över huvud taget existerar.
Men vilka är dina besökare och vad är dina mål?
Det är en väldigt stor fråga, och webbplatser kan ha många olika syften…
Det kan vara en nätbutik som är beroende av direktförsäljning, det kan vara en blogg som hjälper dig att bygga auktoritet inom din bransch, det kan vara rent informativt för att marknadsföra dina tjänster – eller allt detta.
Och det är exakt varför så många “mallbaserade” webbplatser misslyckas. Med en mall gör du beslut i fel ordning. Först väljer du ett utseende och en layout, sedan försöker du anpassa det efter dina behov.
För att utveckla en webbplats som blir en framgångsrik investering för ditt företag måste du ha klara svar på dessa två frågor; Vem är din webbplats för? Och vad är dina mål?
När du vet vem du gör webbplatsen för, och vad dess syfte är, kommer du att kunna fatta bättre beslut om utseendet, funktionaliteten och omfattningen av ditt projekt för att hjälpa dig att uppnå dina mål.
Ett misstag som många gör (särskilt de som gör sin webbplats själva) är att göra design- och funktionalitetsval baserade på sin egen smak. Men din webbplats är inte för dig – den är för dina besökare!
En webbplats som är planerad och byggd med dina kunders behov i åtanke kommer alltid att vara mer framgångsrik – även om den inte är den finaste eller mest extravaganta.
För att börja tänka på vem din webbplats är för, ställ dig själv dessa frågor:
Naturligtvis skapar du inte en webbplats enbart för välgörenhet och goda avsikter – du siktar på att få en avkastning på din investering.
Så, vilka åtgärder behöver besökare på din webbplats vidta för att din webbplats ska vara värdefull?
Mål kan inkludera att göra direkta försäljningar, samla kontaktinformation eller bara informera dina besökare om de produkter och tjänster du erbjuder.
Men om du inte tydligt definierar dina mål innan projektet startar, kommer du inte att ha något sätt att mäta om det är framgångsrikt eller inte.
En bra webbplats ger sina besökare exakt vad de kom för samtidigt som den uppfyller affärsmålen den byggdes för.
När det gäller design handlar mycket om smak.
Trender kommer och går, men den största faktorn när det kommer till att ha en tilltalande design är konsekvens – oavsett stil eller estetik.
Först och främst innebär konsekvens att vara konsekvent med ditt varumärke. Självklart vill du att dina webbfärger och typografi ska matcha din logotyp och branding, men det går längre än så.
Du vill ha konsekvens i din ton, ditt synsätt och din personlighet.
Företag skapar ofta, oavsiktligt, förvirring genom att skapa marknadsföringsmaterial med liten eller ingen sammanhållning. Om din webbplats, skylt, butiksfront och visitkort alla ser olika ut, kommer kunderna att ha svårt att känna igen dig och komma ihåg vem du är.
Varumärken fastnar i våra sinnen genom konsekvens. Du behöver inte se ordet “McDonalds” för att veta att du tittar på något de producerar (från byggnaden till hamburgaren).
Utöver varumärkeskonsekvens är det viktigt att elementen och temat på din webbplats är konsekventa i sin helhet.
Ingenting kan förstöra en design snabbare än inkonsekvent mellanrum, omatchad fotografi eller felaktig justering.
Du kanske inte medvetet lägger märke till dessa detaljer, men ditt undermedvetna gör det, och det irriterar det något enormt. Vi längtar efter konsekvens på en djupare, cerebral nivå. Även om många designpreferenser är subjektiva, är konsekvens det inte.
Även de enklaste designerna kan vara extremt effektiva – så länge de är konsekventa i helheten – från topp till botten.
Du har säkert hört uttrycket “mindre är mer”, och det stämmer verkligen när det kommer till webbdesign.
Även om du och din partner inom webbutveckling kommer att tillbringa timmar med att noggrant granska varje pixel på din webbplats, kommer inte besökarna att interagera med den på samma sätt.
Faktum är att deras mål sannolikt kommer att vara att besöka din webbplats, hitta vad de behöver och ta nästa steg (vad det än må vara) så snabbt som möjligt.
Webbplatser bör inte vara komplicerade pussel som dina användare måste lösa – men tyvärr känns vissa verkligen så!
Om du gör din webbplats överdrivet komplex, unikt bisarr eller svår att navigera, kommer människor inte att stanna kvar.
Standarder finns av en anledning, som exempelvis placeringen av en logotyp i det övre vänstra hörnet på en webbplats. Genom att förstå och följa dessa standarder skapar du en användarupplevelse som besökarna intuitivt vet hur de ska navigera.
Även om Einstein troligen inte tänkte på webbdesign när han sa “Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare”, kunde han inte ha träffat mer rätt.
Att uppnå enkelhet är inte alltid enkelt – det kräver ofta mer eftertanke och planering än att utveckla något komplext.
Att skapa en smidig användarupplevelse kopplar direkt tillbaka till en förståelse för din webbplats syfte. Det blir betydligt enklare att designa en webbplats som erbjuder en utmärkt användarupplevelse när du vet vilka du bygger för och vad du vill att de ska göra – allt utöver det är bara ett slöseri med tid och resurser.
Om du inte lever med ett funktionshinder kanske du inte har tänkt på detta tidigare, men internet kan innebära stora utmaningar för personer med olika typer av funktionshinder.
Det finns många former av funktionshinder som påverkar hur människor interagerar med webben, och ett av de mest påtagliga är blindhet eller synnedsättning.
Synskador kan resultera i att människor behöver navigera på din webbplats med hjälp av sitt tangentbord och en skärmläsare. Om din webbplats inte är byggd med detta i åtanke kan det vara omöjligt för dem att ta sig igenom din webbplats (och i slutändan bli din kund).
Enligt WHO har 15% av världens befolkning någon form av funktionshinder. Det betyder att runt 15% av dina webbplatsbesökare kan ha ett funktionshinder som förhindrar dem från att kunna använda din webbplats fullt ut.
Att utesluta människor med funktionshinder från att kunna använda din webbplats (och förlora 15% av dina potentiella kunder) är inte bara ett dåligt affärsbeslut, det kan också vara olagligt i vissa fall.
Tillgänglighet blir allt viktigare, och det är något du kommer att vilja överväga på din webbplats.
Räck upp handen om du älskar att vänta i evigheter på att en webbplats ska laddas… Hur frustrerande är det när du öppnar något på din telefon och plötsligt flyttas allt innehåll runt, och du oavsiktligt klickar på en annons?
Ingen gillar en långsam webbplats – inklusive Google som i juni 2021 officiellt har gjort en webbplats prestanda till en avgörande faktor för hur den rankas i sökresultaten.
Men hur otåliga är egentligen besökarna på en webbplats? Om din webbplats tar ca 4 sekunder att ladda, är sannolikheten att människor väntar endast cirka 10% av tiden – resten är borta.
Mellan sökmotoroptimering och användarupplevelse – är prestandan på din webbplats en avgörande faktor för dess framgång.
Även med denna statistik laddar de flesta webbplatser fortfarande inte inom det “tolerabla” intervallet på 2-3 sekunder. Detta beror till stor del på dagens DIY-verktyg som gör det enklare att bygga en webbplats, men på bekostnad av prestanda.
Att ha en snabb webbplats är nödvändigtvis inte dyrare – men det kan ha drastiska effekter på värdet på din webbplats. Det finns många faktorer att överväga (från webbhotell till kodbas) när du optimerar prestandan på en webbplats och de bästa resultaten kommer vanligtvis från utvecklare med mer erfarenhet och en god förståelse för webbprestanda.
Efterlevnad av lagar och regler är ofta förbisedd eftersom det inte är lika uppenbart som till exempel en dålig design. Men det betyder inte att det är mindre viktigt.
Många är inte medvetna om att webbplatser måste följa specifika lagar och förordningar runt om i världen. Att bryta mot dessa kan leda till böter, och företag kan hamna i domstol där de måste förklara varför deras webbplats inte är i överensstämmelse.
Ain’t nobody got time for that!
Din webbplats behöver sannolikt en sekretesspolicy och användarvillkor, och den måste också följa GDPR. En domstol har till och med funnit att Google Analytics bröt mot GDPR, vilket kan resultera i böter på upp till 20 miljoner dollar (cirka 218 miljoner kronor).
Se till att din webbutvecklare diskuterar efterlevnaden och vilka åtgärder som vidtas för att säkerställa att din webbplats följer lokala och internationella lagar.
Metadata är något som de flesta inte kommer att märka från webbplatsens framsida, men det är vad robotar (som Google-bot som fattar beslut om hur din webbplats rankas och vad den rankas för) läser.
Detta kommer i form av sidtitlar, metabeskrivningar, alt-taggningar och schema (för att nämna några).
Utan att vara för teknisk är det data om dina data – och om du vill att din webbplats ska hittas i sökmotorer är det extremt viktigt.
Efter att ha granskat hundratals (kanske till och med tusentals?) webbplatser har jag insett hur många av dem misslyckas med att ange eller fullständigt utföra metadatan.
Inte bara DIY-webbplatser heller – även sådana som byggts av stora (och dyra!) byråer.
Du behöver inte bli en expert på webbplats-metadata (lämna det till nördar som oss!), men om du vill ha en bra webbplats måste du se till att din metadata är komplett.
Om du är nyfiken på en webbplats metadata, eller bara vill bli vagt bekant, ger Hey Meta ett enkelt gränssnitt som visar en webbplats metadata när du skriver in adressen.
Innehåll är allt som finns på din webbplats – det skrivna ordet (eller “copyn”), bilder, grafik, videor, diagram, dokument osv.
Det är utan tvekan den viktigaste delen av din webbplats – och en av de lättaste att få fel.
Du vill att ditt innehåll ska dra in dina besökare, lära dem mer om ditt företag och i slutändan bli din kund.
Många företagare bestämmer sig för att skriva copy på egen hand – främst av budgetskäl… Men att skriva effektiv copy är en konstform (och ett yrke!) i sig.
Vilket sätt du väljer att skriva din copy, måste ditt innehåll skapas för människor.
Det kan låta som ett konstigt påstående vid första anblick, men läs vidare!
På grund av den enorma betydelsen av sökmotorrankningar har människor ägnat årtionden åt att försöka förstå och avkoda Googles algoritm för att förbättra sin rankning. Detta har lett till en betydande förändring i hur innehåll skapas, där det ofta utformas specifikt för att tillfredsställa Googles algoritmer, ibland på bekostnad av användarupplevelsen.
Tack och lov har Google blivit klokare på dessa taktiker och gjort en massiv förändring i hur de bestämmer var webbplatser rankas. Enkelt uttryckt bör ditt webbplatsinnehåll skrivas för att ge den bästa användarupplevelsen möjligt.
Det betyder dock inte att du kan ignorera alla de tekniska faktorer som fortfarande påverkar ranking.
Strategisk planering av innehållet du utvecklar, de sökord eller sökfraser du använder, korrekt HTML-struktur och åtminstone ett dussin andra faktorer är fortfarande avgörande.
Ditt innehåll kommer att vara mest effektivt om det är skrivet för människor och optimerat för robotar.
Det fanns en tid när det fanns en “standard” storlek för att designa en webbplats. Du kunde planera allt med pixel precision och alla skulle ha samma upplevelse när de tittade på webbplatsen.
Men de dagarna är sedan länge borta!
Idag använder människor en mängd olika enheter för att surfa på webben, från enheter så små som en klocka till så stora som en widescreen-TV, och allt däremellan.
Vilken skärmstorlek kommer dina besökare att använda när de kommer till din webbplats?
Det kan bokstavligen vara vad som helst – så din webbplats måste byggas på ett sätt som tar hänsyn till det.
I dagens termer betyder det “responsiv design” där webbplatsens innehåll automatiskt justerar och anpassar sig för att passa användarens skärm.
Tack och lov är de flesta webbplatser byggda så idag, och även DIY-byggare tar hänsyn till de massiva mängder av enhetsstorlekar som finns tillgängliga.
Men bara för att det är standard betyder det inte att du kan förbise det.
En sida som inte är “mobilvänlig” är ett snabbt sätt att förlora besökare och rankingar.
När du tittar på portföljer eller webbplatser för inspiration, försök att visa dem från olika enheter (skrivbord, bärbara datorer, surfplattor, telefoner) och se hur webbplatsens layout förändras när du ändrar skärmstorleken.
En välbyggd webbplats kommer att ge en bra upplevelse oavsett skärmstorlek.
Att hålla din webbplats säker är av yttersta vikt, och det kan vara en ständig kamp.
Experiment har visat att hackare kan börja attackera en webbplats inom bara några timmar efter att den först har publicerats online – och de ger sig aldrig.
När många tänker på webbplatssäkerhet, är det vanligt att man omedelbart associerar det med e-handelswebbplatser, där risken finns att kreditkortsnummer och personlig information kan stjälas.
Även om e-handelssajter har en förhöjd riskprofil, kan vilken webbplats som helst vara ett mål.
De flesta webbhack mot småföretag handlar inte om att stjäla pengar – istället handlar det om att stjäla trafik.
En vanlig taktik för dessa virus är att omdirigera besökare från din webbplats till andra webbplatser, vanligtvis till platser som inte är säkra för arbete eller som säljer olagliga substanser. Det kan också innebära att visa annonser för liknande typer av företag direkt på din webbplats.
Det spelar ingen roll hur liten eller obetydlig din webbplats är – det är ett nummerspel.
Hackarna bryr sig inte om din webbplats specifikt – de försöker bara infektera så många webbplatser som möjligt.
Dessa intrång kan vara en mardröm att hantera och knepiga att bli av med.
Det finns många försiktighetsåtgärder som webbplatsägare kan vidta för att minska riskerna, inklusive användning av säkerhetsprogramvara, brandväggar, frekventa säkerhetskopior, att hålla webbplatsprogramvaran uppdaterad och mycket mer. Med rätt system på plats kan du avvärja de flesta attacker innan de någonsin inträffar.
Att investera i rätt programvara och system för att förebygga attacker är betydligt billigare än att behöva hantera konsekvenserna efter att attacken har inträffat.
Vexxa erbjuder heltäckande WordPress underhåll som tar hand om dessa saker (och mycket mer!) åt dig, vilket innebär att du slipper stressa över webbsäkerheten.
En av de största fördelarna med digital marknadsföring är att nästan allt kan spåras, mätas och kontinuerligt förbättras över tid.
Din webbplats är inte “färdig” efter att du publicerat den – den är född… Efter lanseringen måste du vara dedikerad till att vårda den och se den växa.
Om du planerar din webbplats strategiskt och har en erfaren partner som hjälper dig längs vägen, kommer du att ha en bra start – men allt är teori tills du faktiskt har besökare som interagerar med din webbplats.
När du börjar mäta användningen av din webbplats kan du använda den datan för att fatta informerade beslut om sätt att förbättra din webbplats för att öka konverteringarna.
Analysprogramvara kan ge dig djupa insikter i hur besökare använder din webbplats, inklusive; hur många besökare du får, hur de hittar dig, vilka sidor de besöker, var de fastnar och vilket innehåll som är viktigast för dem.
Inte bara gör löpande justeringar på din webbplats den mer effektiv, en aktiv webbplats bygger förtroende med både användare och sökmotorer.
Om besökare hittar information på din webbplats som uppenbart är föråldrad (som ditt senaste blogginlägg som är ett år gammalt), börjar de ifrågasätta om någon av informationen på webbplatsen är aktuell.
Detsamma gäller för Google – som vill främja webbplatser med den mest precisa och uppdaterade informationen möjligt. Genom metadata kan Google se när sidor har publicerats och/eller ändrats, och kommer att ge fördelar till webbplatser som uppdateras frekvent.
Förutom alla dessa fördelar med att hålla din webbplats uppdaterad – förändras saker!
De produkter eller tjänster du erbjuder idag kan se annorlunda ut om 6 månader eller ett år från nu. Till skillnad från tryckt material som måste kastas när informationen blir föråldrad, kan din webbplats enkelt modifieras och uppdateras vid ett ögonblicks varsel – och det borde den!
Eftersom det är så viktigt att hålla din webbplats uppdaterad är det avgörande att du bygger en webbplats som enkelt kan uppdateras allt eftersom tiden går.
Om det är dyrt eller besvärligt att göra uppdateringar på din webbplats är det osannolikt att du kommer att göra det och din webbplats kan börja samla damm.
Om du anlitar någon för att bygga din webbplats är det viktigt att fråga hur uppdateringar och modifieringar hanteras efter att webbplatsen har lanserats. Många byråer bygger webbplatser med detta i åtanke, och en diskussion som denna kan säkerställa att de viktigaste aspekterna för att hålla webbplatsen aktuell är både enkla och användarvänliga även för nybörjare att hantera.
Men det är inte alltid fallet. Webbplatser kan konstrueras på tusentals olika sätt och det är inte ovanligt att hitta en webbplats som bara den ursprungliga utvecklaren vet hur man gör ändringar på.
Det är en av anledningarna till att WordPress (som vi använder här på Vexxa) har blivit det mest populära innehållshanteringssystemet (CMS) på planeten. Inte bara kan webbplatser vara lätta för de flesta att göra små ändringar på (som copy, bilder, videor etc.), men eftersom det är en så populär plattform (som driver över 40% av webbplatserna på internet) behöver du inte leta länge för att hitta en expert som kan hjälpa dig – även om det inte är personen som ursprungligen byggde webbplatsen.
När din bil bryts ner vill du inte behöva leta upp teamet som byggde den – du vill kunna ta den till vilken verkstad som helst som kan göra reparationer. Detsamma gäller för din webbplats.
Att hålla informationen på din webbplats aktuell bör vara en tillgång för ditt företag, inte en börda. Att se till att du har en webbplats där det är enkelt att göra uppdateringar är något som kommer att fortsätta att tillföra värde långt efter att webbplatsen har lanserats.
Som du har lärt dig genom att gå igenom den här artikeln kanske en “bra” webbplats inte alltid är lätt att se bara genom att bläddra igenom dess framsida. Saker som metadata, säkerhet och förmågan att göra ändringar enkelt är faktorer som kanske inte är uppenbara när du besöker en webbplats, men de är extremt viktiga för webbplatsens framgång.
Inga två webbplatser är lika – de har alla olika mål, publik och strategier att överväga. En bra webbplats för dig kommer att vara en som talar till din målgrupp, guidar dem till dina mål, är konsekvent, lätt att använda (för människor med alla förmågor), laddar snabbt, har rätt metadata på plats, visas vackert över alla enheter, är säker och ordentligt underhållen, och ständigt utvecklas för att möta morgondagens utmaningar.
Om du vill prata om att skapa en webbplats som gör allt detta (och mer!) för ditt företag, så tar jag gärna ett samtal med dig.